Seria Miniatur RUCH 1:72 moja kolekcja

Model nr 16 Syrena 105
nr produkcyjny ZC-34


Ostatnie autko z serii szesnastu miniatur prezentuje model popularnego w tamtych latach samochodu polskiej konstrukcji Syrena 105.


Syrena 105, zdjęcie z serwisu  https://m.interia.pl


Produkcja nowej wersji samochodu Syrena 105 ruszyła 24 czerwca 1972r. w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie, nie długo później produkcja ruszyła również w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej.
Model Syreny w skali 1:72 został przygotowany do produkcji jeszcze w zakładach w Kobyłce. Na etapie planowania był to model Syreny 104, stąd na przedniej masce pojawiło się jeszcze logo FSO.


Syrena 105 z pierwszych lat produkcji z mojej kolekcji


Z powodu decyzji o zakończeniu produkcji w Kobyłce, produkcję autek Syrena 105 i Wartburg 1000 odłożono w czasie. Ostatnie modele, które weszły do produkcji jeszcze w Kobyłce to Żuk i Warszawa Pick Up z numerem produkcyjnym ZC-33. Syrena została przygotowana do produkcji jeszcze w ruchowskich zakładach w Kobyłce. Odzwierciedlenie detali było jak na owe czasy na bardzo wysokim poziomie. Autko posiada logo FSO, numery na tablicy rejestracyjnej oraz oznaczenie 105. Zakład w Kobyłce dla modelu Syreny planował stosowanie wzoru kół, które stosował w modelach fiata i moskwicza. Gdy rozpoczynano produkcję w Siedlcach wzory tych kół nie były już stosowane w Serii Miniatur. Stąd siedlecki producent wykorzystał wzór kół, który w Kobyłce przygotowywano dla modelu Wartburga. Ten wzór kół zastosowano również w Siedlach przy produkcji fiata i moskwicza. Modeliki z pierwszych wypustów są wykonane dokładniej. Odlewy nie mają przesunięć, natomiast szyby z racji zastosowanego wtedy materiału są przejrzyste.


Syrena 105 jakość wykonania z mojej kolekcji


Podwozie ma charakterystyczny dla zakładu RUCH, układ opisów modelu i producenta. Na podwoziu znalazła się już sygnatura ZP RUCH, która została zakryta nadlewką w formie małego prostokąta. Wyraźnie widać po lewej stronie, że przysłania on jakieś litery.


Syrena 105 z pierwszych lat produkcji z mojej kolekcji


Z racji, że produkcję autka Syrena 105 rozpoczęto dopiero w Siedlcach, kobyłkowskie logo zostało zasłonięte. Zrobiono to inaczej niż w innych modelach serii, gdzie sygnatura ZP Ruch została zastąpiona opisem PZWPT Siedlce. Tak jak pisałem przy modelu wartburga model Syreny zaczęto produkować w Siedlacach dopiero około 1978/1980 roku.


Wybrane wersje kolorystyczne z mojej kolekcji


Syrena początkowo była wytwarzana w czterech kolorach: ciemna wiśniowa czerwień, łososiowy, niebieski i zielony. W latach osiemdziesiątych z racji kryzysu kolorystyka uległa zmianie. Pojawiły się kolory: ceglasty-czerwony, cielisto-kawowy, jasny niebieski, oliwkowy oraz kolor czarny.


Syrena 105 w kolorze czarnym  zdjęcie i model z kolekcji Jack/Tinman


Są różne opinie czy czarny kolor syrenki to oryginał, czy też kopia wykonana przez jakiegoś modelarza. W kolorze czarnym pojawiły się inne modele tej serii stary i autobusy. W mojej ocenie jest możliwe, że w ramach krótkiej serii czy testu odlano w Siedlach Syrenę w kolorze czarnym.

Model syreny nigdy nie doczekał się opakowania z prawdziwego zdarzenia. Z racji kryzysu autko pojawiło się od początku produkcji w sprzedaży tylko w opakowaniu zastępczym. Wzór opakowania, etykiet dla modelu został przygotowany już w Siedlcach i odbiegał od stosowanego dotychczas wzornictwa. Początkowo stosowano etykietę z wizualizacją czerwonej syreny owijaną na kartonikach nieprodukowanych już modeli.


Opakowania zastępcze etykieta z czerwoną syreną z mojej kolekcji


Można spotkać dwie wersje tej etykiety: pierwsza miała cenę 10zł i pięcztkę normy produkcyjnej ZWT-41/Tw/74, druga etykieta z późniejszego czasu miała cenę 30zł i normę produkcyjną ZN78/CZSP/D-9/652.03. z 1978r. Co ciekawe wyjątkowo normę o tym samym numerze zastosowano również dla modelu wartburga.

Pamiętam jak moja Mama w 1985 roku kupiła mi w sklepie z zabawkami syrenkę w kolorze ceglastym. Pamiętam też bardzo dobrze opakowanie do mojego autka. Zastanawiałem się wtedy jako dziecko, dlaczego auto nadrukowane na pudełku (warszawa sedan) nie pasowało do mojej syreny?
Około 1984r. zaczęto stosować uproszczoną etykietą zastępczą, na której znajdował się tylko opis modelu i informacje dotyczące produktu. Takie etykiety naklejano na niewykorzystane siedleckie kartoniki po autkach: żuka, warszaw sedan kombi oraz nysek. Takie uproszczone etykiety zastępcze stosowano jeszcze w modelach Sanok, Jelcz i Wartburg.

Uproszczone etykiety zastępcze na kartonikach warszawy sedan i nysy furgon z mojej kolekcji


Syrenki i charakterystyczne dla danego okresu opakowania.


Model Syreny 105 był ostatnim modelem z serii jaki trafił do sprzedaży. Co nie znaczy, że nie było planów na kontynuację serii. Zanim przeniesiono produkcję do Siedlec, wytwórnia w Kobyłce już w 1971r. miała przygotowane plany i projekty wdrożenia do produkcji kolejnych siedmiu modeli. Kiedyś rozwinę szerzej ten temat.

Tak też kończy się historia o mojej kolekcji i kultowych dzisiaj autkach z czasów PRL.
Serwis jest bieżąco aktualizowany o nowe informacje i zdjęcia nowych modeli. Dane kontaktowe w poniższych linkach. Serdecznie zapraszam do ponownych odwiedzin:-)



Ostatnia aktualizacja: 02.04.2024