Seria Miniatur RUCH 1:72 moja kolekcja

Modele
nr 5 Warszawa 223 Kombi nr produkcyjny ZC-25
nr 6 Warszawa 223 Sedan nr produkcyjny ZC-26




Warszawa 223 Kombi zdjęcie internet


Warszawa 223 Sedan zdjęcie internet


Warszawy 223 kombi i sedan to pierwsze w serii modele ukazujące popularne w latach 60/70-tych auta osobowe. Oznaczenie 223 (wcześniej 203) dla Warszaw wprowadzono w 1968 po proteście firmy Peugot, która też oznaczała swoje modele oznaczeniami 203. Ruchowskie modeliki Warszaw produkowano w zakładach Ruchu w Kobyłce od około 1969 roku, przypuszczalnie wraz z modelami Nysek o czym na stronie opisującej te modele. Tak jak w przypadku ciężarówek Star, obie warszawy są pobieżnie odwzorowane. W obu modelach bryła przypomina popularną warszawę lecz brak szczegółów takich jak tablice rejestracyjne i inne detale. Modele 5 i 6 jak wszystkie osobowe pojazdy w serii nie posiadają wnętrza. Autka otrzymały prosty wzór kół, który w bardzo słabym stopniu odzwierciedlał oryginał. Taki sam wzór kół zastosowano również w modelach Nysek.


Model nr 5 Warszawa 223 Kombi z mojej kolekcji


Model nr 6 Warszawa 223 Sedan z mojej kolekcji


Przypuszczalnie pierwszym kolorem w którym w którym wypuszczono modele Warszaw był kolor niebieski. Potwierdza to spotykany w tych modelach srebrny kolor podwozia. Ten kolor był spotykany w odlewanych w tym okresie modeli samolotów. Modele Warszaw pojawiły się w szerokiej gamie kolorów: czerwony ciemny, czerowny jasny, pomarańczowy, żółty, seledyn zielony, zielony transparentny, niebieski, beżowy, szary, kawowy i ciekawy, popularny złoty. Warszaawy były odlewane bliźniaczo stąd kolory dla obu modeli były takie same.


Kolorystyka Warszawy 223 Kombi z mojej kolekcji


Kolorystyka Warszawy 223 Sedan z mojej kolekcji


Jeszcze w trakcie produkcji w Kobyłce model warszawy sedan miał zmodyfikowaną formę do odlewów. Widać to w przedniej części modelu, na masce. Początkowo maska jak w prawdziwym modelu miała zaokrąglenie, po modyfikacji zaokrąglenie stało wyostrzone co widać w żółtym modelu.


Zmiany w odlewach z mojej kolekcji


Po zamknięciu zakładu w Kobyłce, produkcję modeli Warszaw przeniesiono do zakładu w Siedlcach. Początkowo modele były składane z odlewów wykonanych jeszcze w Kobyłce. Autka pakowano w kartoniki z sygnaturą zakładów RUCH, która była przekreślona, a obok znajdowała się pieczątka z danymi zakładu siedleckiego. Typowo siedleckie warszawy można rozróżnić tylko po kolorze podwozi, które były w kolorze czarnym. Natomiast na podwoziu mimo produkcji w Siedlcach nadal widniała sygnatura ZP RUCH.


Warszawa 223 Kombi produkcja RUCH i PZWPT z mojej kolekcji


Kolory podwozi, sygnatura z mojej kolekcji


Warszawa 223 Sedan produkcja RUCH i PZWPT z mojej kolekcji


Kolory podwozi, sygnatura z mojej kolekcji


W Siedlcach Warszawy były odlewane w dwóch kolorach: pomarańczowym i krótka seria w jasnym czerwonym. Modele produkowano stosunkowo krótko, nie znam dokładnej daty zakończenia produkcji w ale przypuszczam, że było to około 1976 roku, jeszcze przed podwyżką cen modeli aut osobowych. Modele Warszaw były pakowane w kartoniki wg wzoru dla całej kolekcji. Grafika została wykonana przez Witolda Jankowskiego. Dla Waraszawy Kombi był to rysunek Warszawy w kolorze niebieskim, a dla Warszawy Sedan autko było w kolorze pomarańczowym. Przy produkcji w Siedlcach autka doczekały się kartoników z sygnaturą siedlecką. Z racji wcześniejszego zaprzestania produkcji zapasy tych kartoników wykorzystywano do pakowania przede wszystkim modelu Syreny. Modele Warszaw nigdy nie były pakowane w opakowania zastępcze.


Opakowania Warszawy 223 Kombi z mojej kolekcji


Opakowania Warszawy 223 Sedan z mojej kolekcji


Ciekawostką o której jest bardzo mało informacji jest modyfikacja modelu Warszay sedan. Ten modelik różni się od powszechnie spotykanego modelu warszawy. Na podwoziu umieszczony jest wał korbowy i resory, mocniej zaznaczone są z przodu i z tyłu odbojniki na zderzakach. Podwozie przypomina zarysem podwozie nysy. Na nadwoziu brak jest dodatkowych zarysów drzwi i listw, inny jest zarys przedniego nadkola. Raczej na pewno modyfikacje przeprowadzono jeszcze w Kobyłce, świadczy o tym brak zmian zaokrąglenia na przedniej masce, zielony kolor odlewu, w którym modele były odlewane tylko w Kobyłce oraz ruchowska sygnatura na podwoziu. Autko zostało odlane w bardzo krótkiej serii o czym świadczy dostępność.


Próba zmian warszawy sedan za zgodą autora zdjęcia


Na tym wyczerpuje się moja krótka historia producji modeli Warszaw.
Zapraszam do opisu modelu moskwicza.



Ostatnia aktualizacja: 05.07.2020