Seria Miniatur RUCH 1:72 moja kolekcja

Model nr 15 Wartburg 1000
nr produkcyjny ZC-32


Drugim modelem w "Serii Miniatur" reprezentującym model auta zagranicznego był Wartburg 1000. W późniejszym okresie niemiecka fabryka nadała mu nazwę Wartburg 353.


Wartburg 353 w pierwszych latach produkcji zwany "Nowy 1000" zdjęcie z serwisu  https://pl.wikipedia.org/


W 1966 pojawił się następca „312” – Wartburg 353. Przez pierwsze lata produkcji model nazywany był przez wytwórnie w NRD jako „Der neue 1000”, oznaczenie 353 zaczęto stosować dopiero po jakimś czasie, stąd model Serii Miniatur ma oznaczenie Wartburg 1000.


Wartburg 1000 początek produkcji Siedlce z mojej kolekcji


Model autka Wartburg 1000 został przygotowany jeszcze w zakładach RUCH w Kobyłce. Potwierdza to szczegółowość grawerów nadwozia. Niestety decyzja o zakończeniu produkcji w Kobyłce, odłożyła w czasie rozpoczęcie produkcji wartburga. Ostatnim modelem, który wszedł do produkcji jeszcze w Kobyłce to Warszawa Pick Up z numerem produkcyjnym ZC-33. Produkcję niemiekiego modelu rozpoczęto dopiero w zakładach PZWPT w Siedlcach. Szczegóły w modelu wartburga jak na ówczesne czasy i technologię zostały wykonane na wysokim poziomie. Charakterystyczna bryła, szczegółowość wykonania detali: widoczny napis wartburg na tylnej klapie, widoczne numery tablicy rejestracyjnej. Modeliki z pierwszych wypustów były lepiej wykonane. Odlewy nie mają przesunięć, natomiast szyby z tego okresu produkcji są przejrzyste.

Wartburg 1000 detale z mojej kolekcji

Nie zachowały się informacje, kiedy model wszedł do produkcji. Ale na podstawie informacji o innych autkach tej serii i szczegółach produkcji można snuć domysły i przypuszczenia. Modele Wartburga i Syreny z pierwszych wypustów miały ładne, przeźroczyste szyby, tak samo jak produkowane końcem lat 70-tych: moskwicz i fiat. Dwa ostatnie modele w serii miały w początkowym okresie podwozia z reguły w kolorze ciemnego grafitu, ale był również kolor czerwony, w którym podwozia otrzymały również modele starów i autobusów. Czyli nie były to pierwsze lata produkcji serii w Siedlcach, wtedy dominował dla podwozi tylko kolor czarny. Syrena i Wartburg otrzymały koła takie same jak Moskwicz i Fiat, których produkcja zakończyła się około 1978/79 roku. Istotną podpowiedzią są ceny na opakowaniach. Z moich informacji wynika, że seria miniatur zdrożała w okresie między 03.1978, a 06.1979. Ceny fiata i moskwicza po podwyżce - 8,50, 9,50 i ceny nowych modeli wartburga i syreny - 10zł. Te wszystkie fakty podpowidają, że dwa ostatnie autka w serii musiały wejść do produkcji w okresie 1978/80. W mojej opinii pierwsze odlewy syrenki i wartburga mogły powstawać w końcówce produkcji lub zaraz po wycofaniu z produkcji modelików fiata i moskwicza. Dlatego te cztery wymienione modele podczas produkcji w Siedlcach miały ten sam wzór kół. Zastosowany wzór kół powstał jeszcze w Kobyłce i był dedykowany tylko dla modelu Wartburga.

Wartburg 1000 podwozie nowy wzór kół z mojej kolekcji

Modele wartburga wyróżniają się w serii miniatur opisem na podwoziu. Nie ma już istotnego napisu "Seria Miniatur", brakuje nawet sygnatury producenta, jedyną informacją która podpowiada, że model należał do serii to opis "nr 15".
Rozpoczęcie produkcji modeli syreny i wartburga kończy epokę Serii Miniatur. Od tego momentu ta nazwa pojawia się już tylko na podwoziach modeli. Natomiast wszystkie nowe, zmienione opakowania, etykiety pieczątki nie mają już tej nazwy w opisie. Od tego momentu siedlecka fabryka zabawek produkuje już tylko modele starów, autobusów i dwa ostatnie numery zaplanowane jeszcze w Serii miniatur - 15 i 16.

Wartburg 1000 kolorystyka z mojej kolekcji

Wartburg w początkowym okresie był produkowany w trzech wersjach kolorystycznych: ciemna wiśniowa czerwień, cielisty i niebieski. W okresie kryzysu w latach 80-tych kolory ewoluowały i pojawiały się autka w kolorach: czerwony-ceglasty, niebieski, beżowy. Były też krótkie serie modeli wartburgów w kolorach: żółty, oliwka i czarny. Autka z lat 80-tych miały już mało przejrzyste szyby. Efekt kryzyzu spowodował, że tak ja modele starów i autobusów wartburgi w krótkim okresie czasu miały szyby w kolorze białym, dotyczyło to wersji w kolorze żółtym i czerwonym.

Wartburg 1000 kolor żółty z mojej kolekcji

Model wartburga nigdy nie doczekał się opakowania z prawdziwego zdarzenia. Z racji kryzysu w Polsce autko pojawiło się od początku produkcji w sprzedaży tylko w opakowaniach zastępczych. Wzór opakowania do modelu odbiegał od stosowanego dotychczas wzornictwa. Rysunek wartburga na etykiecie nawiązuje do reszty serii i być może został przygotowany jeszcze w Kobyłce przez Witolda Jankowskiego ale pozostałe elementy jak użyte fonty i opisy wskazują, że etykieta została w dużej części przygotowana już przez siedelcki zakład. W początkowej fazie produkcji stosowano etykietę z wizualizacją niebieskiego wartburga owijaną na kartonikach pierwszej serii miniatur lub kartonikach po Nysie Furgon.
Trwało to dość krótko, stąd dzisiaj bardzo trudno znaleźć kartonik właśnie z tą eykietą. Wreszcie takie kartonki trafiły i do mnie i jest to zwięczenie mojej kolekcji. Teraz mogę powiedzieć, że mam prawie wszystko ;-)

Wartburg etykieta z pierwszego okresu produkcji z mojej kolekcji

Przypuszczam, że początkiem lat 80-tych zaczęto stosować uproszczoną etykietą zastępczą, na której znajdował się tylko opis modelu i informacje dotyczące produktu. Takie etykiety naklejano na niewykorzystane siedleckie kartoniki po modelu fiata. Takie uproszczone etykiety zastępcze stosowano jeszcze w modelach Sanok, Jelcz i Wartburg. Pierwsze modele wartburga kosztowały 10zł, początkiem lat 80-tych cena z powodu inflacji wzrosła do 30zł. Modele syreny i wartburga z reguły odlewano w tym samych wersjach kolorystycznych. Nie dotyczy to koloru żółtego co podpowiada, że model wartburga był produkowany dłużej niż model syrenki.

Wartburg etykieta zastępcza z lat 80-tych z mojej kolekcji

Zapraszam do ostatniej historii - syrena 105


Ostatnia aktualizacja: 03.09.2023