Seria Miniatur RUCH 1:72 moja kolekcja

Model nr 13 FSC Żuk A-13 Furgon
nr produkcyjny ZC-21


Po modelach Nysek do "Serii Miniatur" zawitał trzeci model polskiego auta dostawczego. W latach 1956-1958 opracowano w lubelskiej fabryce samochodów model auta dostawczego o ładowności 0,9 tony - Żuk A-03. Ruchowskie zakłady w Kobyłce właśnie na podstawie tego auta przygotowały do produkcji model w odmianie eksportowej FSC Żuk A-13 Furgon. Jak podają źródła A-13 to wersja tropikalna przygotowana dla Kolumbii w 1967 roku. Poniżej zdjęcie właśnie tej odmiany Żuka 03.


Żuk A-13 
fot. K. Lipski, źródło "20 lat Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie", Motoryzacja, nr 1, rok 1972


Żuk A-13 Furgon otrzymał w "Serii Miniatur" raczej nieprzypadkowo numer "13". Mimo, że modele Żuka i Warszawy Pick-Up powstały w jednym okresie i miały wspólną kolorystykę, to miały dalekie nr produkcyjne: Żuk ZC-21, Warszawa PickUp ZC-33. Przypuszczam, że produkcję obu modeli rozpoczęto w Kobyłce, w tym samym czasie - rok 1970. Modelik otrzymał pudełko wg opracowania graficznego Witolda Janowskiego.




FSC Żuk A-13 Furgon produkcja RUCH Kobyłka z mojej kolekcji


Kartoniki dla modelu Żuk z mojej kolekcji


Żuk to najładniejszy po Jelczu model w serii. Zwrócono wiele uwagi na jakość odzwierciedlenia szczegółów z licznymi detalami. Na tylnej burcie znajdziemy grawery numerów rejestracyjnych, z przodu natomiast odnajdziemy na wlocie powietrza logo Żuk. Powyżej znak firmowy lubelskiej fabryki. Model ma ściąganą plandekę, posiada nowy dla modeli kobyłkowskich wzór kół, który odwzorowywuje oryginały. Modele były produkowane w szerokiej gamie kolorystycznej, większość kolorów jest charakterystyczna dla reszty osobówek z serii. Podczas produkcji w Kobyłce Żuk i Waraszawa Pick-Up dodatkowo były odlane w kolorze turkusowym. Natomiast w Siedlcach autka dodatkowo zostały wydane w kolorach: bananowym i kremowym. Poniżej żuki z mojej kolekcji.


Żuk A-13 kolorystyka z mojej kolekcji


W Kobyłce produkowano kolory: pomarańcz, żółty, niebieski, turkusowy, seledynowy i czerwony. W 1972 roku produkcja Żuka wraz z innym modelami zostaje przeniesiona do Podlaskich Zakładów Wytwórczych w Siedlcach. Początkowo autka składane są z wykorzystaniem odlewów odlanych w Kobyłce, stąd na przykład podwozie była to wypraska z Kobyłki z sygnaturą ZP RUCH, a odlew nadwozia to poprawiona forma siedlecka. Również wykorzystuje się kartoniki pozostałe po produkcji w Kobyłce, gdzie długopisem skreślona jest sygnatura ruchowsk. A sam kartonik otrzymuje dodatkową pieczątkę z danymi nowego zakładu w Siedlcach. Niestety nie posiadam w kolekcji takiego egzemplarza. Z racji wykorzystania kobyłkowskich opakowań i braku nowych siedleckich kartoników, w kolejnym okresie Żuk pakowany jest w opakowanie zastępcze. Jest to owijka z opisem, owinięta na kartonik pierwszej "Serii Miniatur". Poniżej przykład kopii takiej etykiety.


Opakowanie zastępcze kopia etykiety


W Siedlcach formy modelu Żuka zostają poddane lekkiej renowacji. Siedlecki odlew można odróżnić od Kobyłki po przednich światłach, zmienionym lekko przednim wlocie powietrza i braku logo FSC Lublin. Zmieniają się również zderzaki, które mocniej wychodzą poza nadwozie. W przeciwieństwie do fiata czy moskwicza lubelski dostawczak otrzymał również zmodyfikowane podwozie, gdzie pojawiła się sygantura PZWPT Sieldlce. Tak jak przystało na siedlecką produkcję oczywiście podwozia w Siedlcach były w kolorze czarnym.


Poprawione formy nadwozia z mojej kolekcji


Sygnatury ZP RUCH i PZWPT na podwoziach z mojej kolekcji


Siedlecki Żuczek doczekał się też nowego opakowania, gdzie pojawił się opis Polaskich Zakładów Wytwórczych, poniżej na zdjęciu widoczne różnice w kartonikach


Kartonik z synaturą siedleckich zakładów z mojej kolekcji


Podczas produkcji w Siedlcach Żuk A-13 pojawił się w nowej palecie kolorów: niebieski, czerwony, bananowy i kremowy. Zmieniła się kolorystyka zdejmowanej plandeki. W Kobyłce był to zawsze odlew w kolorze szarym, natomiast w Siedlcach plandeka pojawiła się kolorach: czerwony, bananowy, niebieski, grafit.



Kolorystyka siedleckich Żuków, wzory kół z mojej kolekcji


Autka z Siedlec podczas produkcji w PZWPT Siedlce otrzymały dwa wzory kół co widać na powyższych zdjęciach. Początkowo był to wzór kół charakterystyczny dla produkcji w Kobyłce. Chociaż sama forma została lekko zmodyfikowana i w rezultacie odlewy kół były szersze od tych z Kobyłki. Na koniec pojawił się w krótkiej partii autek nowy wzór. Takie koła otrzymały również modele warszawy pick-up, podejrzewam, że wzór został już opracowany w Siedlcach. Przypuszczam, że produkcja Żuka zakończyła się tuż przed rozpoczęciem produkcji modeli wartburg i syrena, około 1978-1979 roku. Również cukierkowa kolorystyka siedleckich żuczków podpowiada, że autek nie produkowano już początkiem lat 80-tych. Autka musiały się jeszcze pojawiać gdy nastąpiła pierwsza podwyżka cen modeli "Serii Miniatur". Często można spotkać opakowania z nową ceną 10zł.
Dzisiaj Żuczki są poszukiwanymi modelami na rynku wtórnym. Z racji krótkiej produkcji w Siedlcach, ta wersja jest dostępna w mniejszym stopniu. Warto podreślić że modelik Żuka jak na swoje czasy był bardzo dobrze dopracowanym i przygotowanym modelem. Wielka szkoda, że nie doczekaliśmy się innych wersji żuka w wydaniu z Kobyłki.
Zapraszam do opisu modelu Warszawa Pick-Up



Ostatnia aktualizacja: 23.07.2021